Een jaar KwestKoters, wij zijn trots!

8 juni 2021 | Update: n.v.t.

Het is alweer meer dan een jaar geleden dat Peuteropvang KwestKoters, locatie Montessori voor het eerst zijn deuren opende. Een hele nieuwe uitdaging voor Kwest; Het aanbieden van een activiteitenaanbod waarbij de visie van Maria Montessori en onze eigen visie samenkomen. "Leer mij het zelf te doen" en "Verwonder, ontdek en ervaar" gaan inmiddels hand in hand.

Het eerste jaar bij KwestKoters, Montessori

Januari 2020 begonnen we met een kleine groep kinderen en stap voor stap stroomde er nieuwe kinderen in. Het was een bijzonder jaar. We ontvingen veel nieuwe kinderen, maakte ons de nieuwe visie beetje bij beetje eigen en hebben ons plekje echt gevonden. We hebben grote stappen gemaakt. De pedagogisch medewerkers volgen de Montessori-opleiding en passen het geleerde toe in de praktijk. Door Covid-19 liep het allemaal wel anders dan verwacht, maar we kijken met trots terug op ons eerste jaar.

Samen sterk met Montessorischool Naaldwijk

De samenwerking met onderwijs is heel waardevol. We kunnen gebruik maken van het ruime aanbod aan materialen en het contact met de leerkrachten is laagdrempelig. Tijdens het buiten spelen komen we elkaar ook tegen. Het draagt allemaal bij aan een goede overstap van peuter naar kleuter; een overstap in een vertrouwde omgeving, een visie die al bekend is en een warm welkom door de kinderen die je al vaker gezien hebt.

Onze peuteropvang in juni 2021

Het is geweldig om het verschil te zien met hoe we zijn gestart en waar we nu staan. Op de locatie bieden we de kinderen verschillende Montessori-materialen aan en wordt er veel gewerkt aan de zelfredzaamheid. Kinderen mogen zelf een Montessori-werkje pakken en heerlijk op een kleedje, aan tafel of een andere daarvoor bedoelde plek aan de slag.

Er wordt gebouwd met de Roze toren, de Bruine trap en de Rode stokken, de peuters leren zo verschillende afmetingen te onderscheiden. Met de geluidskokers, gevuld met verschillende materialen, leren we geluiden te onderscheiden en van zacht naar hard te ordenen.

Ook de activiteiten van het Uk en Puk VE-programma komen dagelijks aan bod. De pedagogisch medewerkers weten de materialen en activiteiten goed te combineren. Met de verrekijker spotten we zelfs verschillende vogels op het plein

We kijken uit naar de tijd die gaat komen. Volgend jaar krijgt onze groep een kleine make-over. Een nieuwe uitstraling en andere indeling moet ervoor zorgen dat we nóg beter aansluiten op de visie van Maria Montessori. Al met al zijn we super trots op deze locatie en de grote stappen die we korte tijd gemaakt hebben.

Ook zo enthousiast over deze visie en misschien wel van plan om uw kind in te schrijven voor Montessorischool Naaldwijk? Schrijf uw kind in voor de peuteropvang.