
Pedagogisch beleid
Samen verwonderen, ontdekken en ervaren
Bij Kwest krijgt ieder kind de ruimte om zich te verwonderen, ontdekken en ervaren. In een vertrouwde omgeving gaat je kind stap voor stap op onderzoek uit. Zo wordt de wereld steeds een stukje groter, en je kind steeds wijzer.
Ons pedagogisch beleid vormt de basis van ons werk. Het laat zien waar we voor staan, wat we belangrijk vinden en hoe we kinderen begeleiden in hun ontwikkeling. We sluiten aan bij het Pedagogisch Kader 0-4, 4-13 en gastouderopvang. Dit biedt een stevige basis, maar bij Kwest geven we daar onze eigen, warme invulling aan. We kijken naar wat ieder kind nodig heeft om zich veilig, gezien en uitgedaagd te voelen.
Een vertrouwde plek om te groeien
Onze opvang vormt een eigen leefwereld voor kinderen. Een plek waar ze vriendjes maken, spelen en zichzelf kunnen zijn. Voor jou als ouder zijn we een betrokken opvoedpartner. Samen zorgen we voor een veilige, stimulerende omgeving waarin je kind zich in diens eigen tempo kan ontwikkelen.
Ieder kind ontwikkelt zich op een unieke manier – door wie ze zijn, waar ze opgroeien en hoe die omgeving met hen meebeweegt. Wanneer je kind zich veilig voelt, groeit het zelfvertrouwen. Onze pedagogisch medewerkers bieden die veiligheid én dagen uit om nieuwe ervaringen op te doen.
Onze pedagogische uitgangspunten
Ons pedagogisch handelen is gebaseerd op de vier pedagogische basisdoelen uit de Wet kinderopvang. Bij Kwest vertalen we die doelen naar de dagelijkse praktijk.
Bij Kwest creëren we een veilige basis: een plek waar kinderen zich op hun gemak voelen, zich durven te uiten en zichzelf mogen zijn. Die geborgenheid is nodig om te kunnen groeien. Kinderen bouwen bij ons een vertrouwensband op met één of meer pedagogisch medewerkers. Ook binnen de groep voelen zij zich veilig, tussen de andere kinderen. Dat geeft rust én ruimte om op ontdekking te gaan.
Zelfvertrouwen, zelfstandigheid, flexibiliteit en creativiteit zijn belangrijke vaardigheden die kinderen bij ons spelenderwijs ontwikkelen. Onze pedagogisch medewerkers stimuleren deze ontwikkeling actief. Ze bieden ruimte om te leren door te doen, spelen in op wat kinderen zelf aandragen en creëren kansen met activiteiten die aansluiten bij het kind. Zo groeit je kind in zijn of haar eigen tempo.
Kinderen leren bij ons omgaan met anderen. Ze oefenen met samen spelen, delen, elkaar helpen, praten over gevoelens, vriendschappen sluiten en het oplossen van spanningen. Dit leren ze door te doen, te kijken, na te doen en mee te doen. De relatie met hun groepsgenootjes, pedagogisch medewerkers en omgeving speelt daarbij een grote rol. Zo bouwen kinderen stap voor stap aan een gedeelde wereld waarin iedereen mee mag doen.
In de opvang komen kinderen in aanraking met andere gewoontes, regels en manieren van doen. Ze ontdekken wat mag, wat niet mag en waarom. De kinderopvang is een waardevolle oefenplek waarin kinderen leren om zich met respect te bewegen in een groep en uiteindelijk in de maatschappij. Onze pedagogisch medewerkers laten dit dagelijks zien in hun gedrag, en stimuleren kinderen om positief om te gaan met verschillen in leeftijd, achtergrond, karakter of mogelijkheden.
Je kunt het gehele pedagogisch beleid hier lezen
Naast dit pedagogisch beleidsplan heeft elke locatie een eigen werkwijze
Daarin staat hoe we de onderwerpen uit het beleid vertalen naar de dagelijkse praktijk op de groep. Je vindt deze werkwijze in het Ouderportaal of je kunt hem opvragen bij de locatieverantwoordelijke.