Peuteropvang

Opvang voor uw peuter

Peuteropvang is voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Op onze peuteropvanglocaties bieden wij tijdens schoolweken reguliere- en gesubsidieerde peuteropvang. Onze buitengroep van KC Op Stap is voor peuters vanaf 3 jaar.

Een ochtend bij de peuteropvang

We maken ons heel groot of heel klein en ontdekken het verschil tussen hoog en laag. Samen zingen we liedjes en maken de mooiste creaties. Als de pm’er voorleest is het alsof het verhaal tot leven komt en met de activiteiten van het Uk & Puk programma groeien we spelenderwijs…

We leren samen delen en er voor elkaar te zijn. Kijken wie het hardst kan rennen in de tuin en zien de slakken smullen van de tomatenblaadjes. De dagen vliegen voorbij en voor je het weet zijn we gegroeid van peuter naar kleuter!

Opvangsoorten peuteropvang

Wij bieden reguliere- en gesubsidieerde peuteropvang, maar ook speciale peuteropvang zoals de Buitengroep en De Jonge Onderzoekers. Kinderen van reguliere- en gesubsidieerde peuteropvang spelen gezamenlijk in een groep en krijgen dezelfde activiteiten aangeboden.

Reguliere peuteropvang is opvang voor kinderen waarvan beide ouders werken en/of studeren of voor kinderen van alleenstaande ouders die werken en/of studeren. De pedagogisch medewerkers bieden o.a. activiteiten aan uit ons Uk & Puk programma.

Indien een alleenstaande ouder niet werkt en/of studeert of wanneer slecht één ouder werkt en/of studeert komt u in aanmerking voor gesubsidieerde peuteropvang. De pedagogisch medewerkers bieden o.a. activiteiten aan uit ons Uk & Puk programma.

De buitengroep biedt alleen reguliere peuteropvang aan. Kinderen van de buitengroep gaan iedere keer een ochtend op stap en ‘groeien’ in bijvoorbeeld het bos of op het strand.

In samenwerking met Cleverbee biedt kindercentrum DoReMi peuteropvang aan voor kinderen met een (vermoedelijke) ontwikkelingsvoorsprong. Deze groep biedt reguliere- en gesubsidieerde peuteropvang. De pedagogisch medewerkers spelen in op de nieuwsgierigheid en leergierigheid van deze peuters en worden daarin ondersteund door onze intern begeleider.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie? Ontdek in het locatieoverzicht welke locatie bij uw opvangwensen past of bekijk onze Q&A met vragen en antwoorden. Mailen of bellen mag natuurlijk ook.

De peuterspeelzaal noemen we tegenwoordig peuteropvang. Om de peuteropvang voor alle ouders toegankelijk te maken wordt er onderscheid gemaakt in reguliere- en gesubsidieerde peuteropvang. Het verschil zit hem in het recht op kinderopvangtoeslag vanuit de Rijksoverheid of het recht op subsidie vanuit de gemeente.

Voor de openingstijdens van onze opvanglocaties verwijzen wij u naar de locatiepagina van de betreffende peuteropvang. U vindt de link naar onze locatiepagina’s in het locatieoverzicht.

Voor iedere opvangsoort kunt u uw kind vanaf een bepaalde leeftijd inschrijven.

• Dagopvang: Geen minimale leeftijd/zwangerschapsduur. U kunt direct inschrijven.
  • Peuteropvang: Vanaf 1 jaar
  • Peuteropvang Op Stap: Vanaf 2 jaar
  • Buitenschoolse opvang: Vanaf 3 jaar

Schrijft u uw peuter in voor de buitenschoolse opvang en doet u dit voordat uw kind 3 jaar en 3 maanden is, dan wordt uw aanvraag met voorrang behandeld.

Reguliere peuteropvang is opvang voor kinderen waarvan beide ouders werken en/of studeren of voor kinderen van alleenstaande ouders die werken en/of studeren. De opvang valt onder de wet kinderopvang en ouders komen dus in aanmerking voor kinderopvangtoeslag.

Indien een alleenstaande ouder niet werkt en/of studeert of wanneer slecht één ouder werkt en/of studeert komt u in aanmerking voor gesubsidieerde peuteropvang. Stichting Kwest ontvangt een subsidie van gemeente Westland om deze opvang tegen inkomensafhankelijke tarieven te kunnen aanbieden.

Zowel in de reguliere- als in de gesubsidieerde peuteropvang is er extra aandacht voor kinderen met een (dreigende) taalachterstand. Naast de Uk & Puk activiteiten op de groepen is er ook de mogelijkheid kinderen één op één extra taalondersteuning kunnen bieden.

Als u, bijvoorbeeld op aanraden van de pedagogisch medewerkers of het consultatiebureau, uw kind inschrijft voor De Jonge Onderzoekers, wordt u eerst benaderd door Mirjam van Cleverbee. Zij zal samen met u kijken of deze groep bij uw kind past.